Region Jnkpings ln Hjälpmedelscentralen
plus.rjl.se/hjalpmedelscentralen

Reklamation, garanti och avvikelse

Om Hjälpmedelscentralen levererar varor eller tjänster som inte håller god kvalitét skall du anmäla det. Anmälan avseende alla hjälpmedel skall göras i webSESAM.

Det finns två olika typer av fel/anmälningar beroende på vad som hänt och hur lång tid som gått;

  • Reklamation
  • Avvikelse

Reklamation

Reklamation är, enligt Konsumentverket, när du som kund påpekar fel, dröjsmål eller brist i en vara eller tjänst. Beroende på hur lång tid det gått efter "köpet" ligger bevisbördan om hur felet uppstått på köparen eller säljaren. Om det är en reklamation som skall göras har det inte inträffat någon vårdskada eller inneburit någon risk för en sådan.

Avvikelse

Avvikelse är samlingsbegreppet för negativa händelser och tillbud inom Hälso- och sjukvården (SOSFS 2005:12).

  • Negativ händelse är en händelse som har inträffat och medfört vårdskada.
  • Tillbud är en händelse som kunde ha inneburit att en patient har skadats.

Anmäl

Avvikelse Reklamation
Negativ händelse Tillbud Reklamation
  • oavsett hur länge brukaren har haft hjälpmedlet
  • i web-SESAM och enligt arbetsplatsens rutiner
  • hjälpmedlet skall vara utlämnat till patienten
  • HMC ansvarar för anmälan till tillverkaren
  • oavsett hur länge brukaren har haft hjälpmedlet
  • i web-SESAM och enligt arbetsplatsens rutiner
  • hjälpmedlet skall vara utlämnat till patienten
  • HMC ansvarar för anmälan till tillverkaren
  • om fel eller brist upptäcks när hjälpmedlet står
    på lager eller är på väg att lämnas ut till patienten
    skall anmälan om reklamation göras
  • om fel på hjälpmedlet upptäcks inom 3 månader
    efter att hjälpmedlet levererats från HMC
  • om felet upptäcks efter 3 månaders användning
    skall reparation beställas *
  • HMC bevakar om reklamationen skall rapporteras
    till tillverkaren
  • HMC kontrollerar också om det finns garanti kvar

* Läs mer om hur du beställer en reparation

När en anmälan om reklamation eller avvikelse kommer in till HMC tas den om hand omgående. Hjälpmedlet återsänds till kund om det kan lagas, i annat fall sänds ersättningsprodukt. Om anmälan måste gå vidare till leverantör/tillverkare kan det ta lite längre tid.

Instruktionsfilm:

Garanti

Garanti från leverantör och tillverkare.
Alla nya hjälpmedel omfattas av garanti. Garantivillkor och garantitid regleras i avtal med leverantörerna. Garantitiden är oftast 1 eller 2 år beroende på hjälpmedlets komplexitet. Garantivillkoren varierar och kan t ex omfatta reparation på plats, byte till ersättningsvara mm. Garanti gäller endast om den som använder hjälpmedlet följer tillverkarens instruktioner. Garanti gäller inte för förslitning. HMC bevakar alltid om det finns garanti på aktuella hjälpmedel.

Hjälpmedelscentralens garanti
Hjälpmedelscentralen ersätter alltid ett hjälpmedel som inte fungerar med ett nytt eller reparerar aktuell produkt utan kostnad. När det gäller hjälpmedel som hyrs ut finns ingen tidsgräns. För försäljningshjälpmedel gäller samma garantitid som leverantören/tillverkaren lämnar.

Mer information

Information om avvikelser och reklamationer lämnas av , 010 - 242 87 15 eller , 010 - 242 87 07.

 

Uppdaterad: 2017-06-07
Lovisa von Goes, Hjälpmedelscentralen, Verksamhetsstöd och service