Region Jnkpings ln Support
Ett nationellt kvalitetsregister för vård och omsorg

Inloggningssvårigheter

Har du svårt att logga in? Fungerar inte ditt SITHS-kort? Följ instruktionerna nedan innan kontakt tas med suppporten.

  1. Testa vilket vilken webbläsare du har via länken: https://test.siths.se/ Kontakta din IT-enhet i första hand om du får felmeddelande när du testar ditt SITHS kort via länken ovan. Det finns ett känt fel för Windows 10 kopplat till Net-Id, se nyhetsbrev från Inera eller läs mer på Ineras hemsida. Du kan även sakna programmet NetId som krävs för att datorn ska kunna läsa SITHs-kortet. För tillgång till det behöver kontakt tas med din IT- enhet. Får du inget felmeddelande vid test av SITHS och du inte saknar NetId, gå vidare med steg 2.
  2. Får du felmeddelandet Åtkomst nekad kan du sakna behörighet till registret. För att få behörighet kontaktar du din lokala eller regionala koordinator. Vet du inte vem det är kontakta senioralert@rjl.se för kontaktuppgifter. Har du behörighet till registret, fortsätt med instruktionen under punkt 3.
  3. Har du uppdaterat ditt STIHS-kort eller fått ett nytt SITHS-kort nyligen och får felmeddelandet Åtkomst nekad behöver du läsa in kortet på nytt för att systemet ska känna igen det. Detta görs enklast genom att du byter webbläsare till Google Chrome och vid inloggning väljer alternativet logga in med certifikatet HSA-ID (inte alternativet ID). Systemet känner nu igen ditt SITHS-kort och du ska kunna logga in via både Internet Explorer och Google Chrome nästa gång. Fungerar det ändå inte, kontakta

 

Jag kan logga in i Senior alert men sen kommer jag inte vidare. Jag kan inte välja enhet, det händer inget när jag klickar på enhetsnamnet eller jag har behörighet till en enhet i Senior alert men när jag kommer in på enhetssidan kan jag inte registrera något. Spelar ingen roll vart jag klickar så händer inget.

Svar:

Problemet som du beskriver beror troligen på att din dator har en inställning som innebär att vår adress är satt i kompatibilitetsläge. Är det endast ”din” dator på enheten kan det ligga lokalt på din dator.

För att kontrollera om det så kan du klicka på kugghjulet uppe till höger på skärmen  . Välj sen Inställningar för Kompatibilitetsvyn.

Ligger då www.kvalitetsregister.se eller http://senioralert.kvalitetsregister.se tillagt så markera den och välj Ta bort.

Finns ingen webbadress tillagd får kontakt tas med den egna IT-enheten. Starta gärna om webbläsaren och försök igen.

Vi vet att många som innan dom bytte till Internet Explorer 11 hade Senior alert satt i kompabilitetsvyn (se exemplet i bilden ovan). När man sen uppdaterat till Internet Explorer 11 så ligger det kvar. I vårt gamla system gjorde det inget, men när vi nu bytt plattform så fungerar det inte att ha sin dator i kompatibilitetsvyn.


Du försöker att logga in i systemet, men får upp felmeddelandet nedan och kommer inte vidare.

Svar:

Problemet beror på att din dator inte läser in ditt SITHS-kort.

Stäng ner webbläsaren, öppna den på nytt och gå in via ikonen NetiD , cid:image003.png@01D2D93A.D1778FD0  längst ner till höger på datorskärmen. Högerklicka och välj ”Läs in kortet på nytt”. Därefter bör det fungera igen.

Ibland måste man starta om datorn för att det ska fungera.


4. När jag anger min pinkod får jag upp en sida där jag behöver ange Användarnamn och Lösenord.

Svar: Detta beror på att ditt kort har blivit låst i vårt parallella system. Kontakta supporten för hjälp med upplåsning.


 

Uppdaterad: 2020-12-09
Erica Löwhagen, Qulturum, RLK o Verksamhetsnära funktion