Region Jnkpings ln Fakta - allmänt kliniskt kunskapsstöd
plus.rjl.se/fakta

Egenvård

Fortsätta vara fysiskt aktiv, motion förbättrar inte bara skelettet utan ökar även muskelstyrkan. Promenader ökar bentätheten i ryggraden och höften hos kvinnor som genomgått klimakteriet.

Det är nödvändigt att man får i sig tillräckligt med kalcium och D-vitamin för att kunna bygga upp ett starkt skelett. I första hand ska man försöka få kalcium genom maten. Kalcium finns i mejeriprodukter som mjölk, filmjölk, yoghurt och ost, men även i bladgrönsaker som broccoli och spenat. D-vitamin får man i sig via huden genom att vistas utomhus under sommarhalvåret. D-vitamin ökar kroppens förmåga att ta upp kalcium från maten i tarmen.

Sluta röka och drick med måtta. Tobak och alkohol är riskfaktorer som skadar benhälsan.

Ordna hemmiljön så att fallrisken minskar och därmed risken för frakturer:

  • golvet ska vara fritt från lösa sladdar
  • använd riktiga skor inomhus istället för sockor och mjuka tofflor
  • ta bort små mattor och lägg halkskydd under de större
  • trappor ska ha bra belysning och handräcken
  • i badrummet är det bra med handtag och halkskyddsmatta
  • en trådlös telefon så att man slipper rusa till telefonen när det ringer
  • kliv inte upp på bord och stolar
  • använd utomhus käpp, rullator eller få stöd av någon om du har dålig balans
  •  om du har storrisk för fall ska du använda särskilda höftskydd som minskar risken för höftfrakturer.

Mer information

Detta är en fördjupning till Osteoporos, Fakta Osteoporos

Uppdaterad: 2018-05-18
Åsa Pettersson, Hälsans vårdcentral 2 Jönköping, Vårdcentralerna Bra Liv