Region Jnkpings ln Odontologiska Institutionen
plus.rjl.se/oi

Avslappningsövning, rörelseträningsprogram för käkmuskulaturen

Rörelsen kan användas vid spänningstillstånd i käkmuskulatur och överbelastningssymtom från käklederna. Observera dock att denna rörelse inte ska utföras vid misstanke om akut käkledsartrit. Ordination: 10 stycken rörelser som upprepas 3 gånger dagligen.

Beskrivning/instruktion

  1. Sitt bekvämt med axlarna nedsänkta i avslappnat tillstånd. Ta gärna tre djupa andetag. Andas med magen, så kallad djup bukandning.
  2. Andas in genom näsan medan du räknar till 4.
  3. Håll andan medan du räknar till 4. Andas ut medan du räknar till 8.
  4. ”Tappa hakan” för att slappna av i käken.
  5. Tona gärna på bokstaven ”M” för att hitta ett avslappnat läge för käken.Avslappningsövning

Upprepa övningarna.................gånger per dag. Dessa övningar kan i vissa fall ge lättare kortvarig smärta med påföljande ömhet. Detta är inget att oroa sig för, men provocera inte käkarna i onödan med alltför intensiv träning.

Uppföljning

Följ upp insatt rörelseträningsprogram minst 2 gånger under en tremånadersperiod. Avbryt behandlingen vid försämring av patientens symtom. Vid eventuella frågor eller behov av rådgivning, kontakta specialist inom bettfysiologi.

Kontaktperson för innehåll

Alkisti Anastassaki Köhler
E-post:
Tfn: 010-242 46 89

Håkan Nilsson
E-post:
Tfn: 010-242 46 95

Dokument

Utskriftsvänlig version att lämna till patient.

Uppdaterad: 2017-04-18
Helén Jansson, Avdelningen för pedodonti Jönköping, Folktandvården